טיפול בכוסות רוח והקזת דם

איך זה עובד? למה זה טוב? ומה הקשר שלה לרמב"ם?

טיפול בכוסות רוח הוא אמצעי טיפולי מסורתי המשתמש בכוסות, עשויות מזכוכית או פלסטיק, ליצירת ואקום על גוף המטופל, יצירת הואקום בכוסות מאפשרת משיכת דם ויצירת שטפי דם שבעזרת ניתן לטפל במגוון בעיות בגוף.
הוואקום נוצר בתוך הכוס בזמן שהיא מונחת על העור ונמצאת במצב הפוך. כאשר הכוס מונחת על העור, היא בעצם הופכת להיות אטומה מצד אחד, אבל מלאה באוויר מצד שני.
בשלב זה משתמשים בכלי נשיפה, בעזרת אש או לחלופין במכשיר מיוחד לשאיבת האוויר מתוך הכוס, וכך יוצרים וואקום פנימי בתוך הכוס. הוואקום גורם למשיכת העור לתוך הכוס, וכך מתגברת הזרימה של הדם והנוזלים הנמצאים מתחת לעור באזור בו המטפל שם את הכוס.
זרימת הדם יוצרת שטף דם פנימי והיא נועדה כדי לשפר את זרימת הדם והאנרגיה לאיזור הטיפול.

שיטה זאת משמשת לטיפול בכאבים, להרפיית השרירים ולשיפור זרימת הדם. בשנים האחרונות, הטכניקה הזו הפכה לפופולרית בתחום הפיזיותרפיה והמומחים המטפלים באמצעותה נמצאים בכל רחבי העולם. טיפול בכוסות רוח עשוי לסייע לטפל במגוון בעיות, כגון:
1. בכאבים בגב.
2. כאבים בצוואר.
3. כתפיים פרקים כואבים.
4. שרירים תפוסים.
5. בעיות נשימתיות שונות.
6. כאבי מחזור
7. המרצת ורענון המערכת החיסונית הטבעית של הגוף

השילוב בין טיפול בכוסות רוח והקזת דם

טיפול הקזת הדם מתבצע ע"י דקירה קטנה באזור המטופל, לאחר מכן מניחים על איזור זה את כוס הרוח ויוצרים את הוואקום על מנת לשאוב את הדם הישן שמכיל גם חומצות לקטיות (משפיעות על תחושת הכאב),פעולה שעוזרת להזרים דם חדש למקום, ההקלה צפויה להיות מהירה ותוך זמן קצר.

חשוב לציין, הטיפול בהקזת דם לא מתאים לכל אחד ויש להיוועץ במטפל  מוסמך ומנוסה כמובן.

השילוב בטיפול בכוסות רוח והקזת דם יכול להביא למספר יתרונות לאורך זמן ובהתאם לשימוש המתאים:
טיפול בכאב: הטיפול יכול להיות אפקטיבי בטיפול בכאבים שונים כמו כאבי גב, שרירים וכאבי מפרקים.
שיפור זרימת הדם: הטיפול בכוסות רוח מעודד זרימת דם משופרת באזור המטופל ויכול לסייע בטיפול במגוון בעיות רפואיות שונות.

ייחודיות הטיפול: טיפול בכוסות רוח הוא טיפול ייחודי שיכול להיות מרגש ומרגיע ויכול לעזור למטופל להרגיש יותר טוב ומרווח.

אינו מחייב תרופות: הטיפול בכוסות רוח הוא טיפול לא תרופתי ולכן יכול להיות אפקטיבי לטיפול בבעיות שונות בלי לצרוך תרופות רצפות.

אודות שיטת טיפול בכוסות רוח, הקזת דם והקשר לרמב"ם

טיפול בכוסות רוח ידוע מזה אלפי שנים ( מוזכר בתרבויות עתיקות כגון התרבות היוונית, הסינית והיהודית) ונעשה בו שימוש בתרבויות שונות באסיה אירופה ואפריקה לאורך ההיסטוריה האנושית.
באופן לא מפתיע, גם בכתביו של הרמב"ם (רבי משה בן מימון או מיימונידס, כמו שהוא נקרא בכתבים רבים) שהיה רופא, פילוסוף, פוסק ואיש אשכולות ובעצם המנהיג הרוחני והקהילתי של העם היהודי בתקופתו, ישנם המלצות לטיפול בכוסות רוח והקזת דם.
הרמב"ם מזכיר את שיטת הטיפול בכוסות רוח בספרו: פרקי משה, פרק שמיני – שם הוא מכנה את הכוסות בשם "קרני מציצה".
וכך הוא כתב: "הכאב הראומטי המתחדש מרוח, יירפא באופן מיוחד, שכמעט אין רפואה טובה לו מזה בקרן מציצה שייתלה על מקום הכאב…"
וגם בנושא הקזת הדם, ישנו אזכור בספרו של הרמבם (המוכיח כי גם שיטה זאת שומשה על יד:  "הלכות דעות" (פרק ד'):
"לא ירגיל אדם עצמו להקיז דם תמיד, ולא יקיז דם אלא אם צריך לו ביותר… ויאכל וישתה ביום ההקזה, פחות ממה שהוא רגיל; וינוח ביום ההקזה, ולא יתעמל ולא ייטייל".

יתרונות ומטרות

אחד היתרונות החשובים של שיקום ויסטיבולרי הוא שהוא עוזר להפחית כאבים, דיכוי וחרדה. המטופל יכול להתחיל להרגיש שיפור בצורה מיידית או לאחר כמה ימים, ולאחר מספר פגישות המטופל עשוי להרגיש שהוא מתקדם בדרך לשיקום המלא ואפילו משפר את האיזור והמיקוד שלו.

המטרה העיקרית של שיקום ויסטיבולרי הוא לחזור לתפקוד הרגיל של מערכת השיווי משקל של המטופל. לכן, חשוב לפעול בשילוב רפואי ומקצועי, לתרגל ולבצע את הפעולות המומלצות על ידי הגורם הרפואי ומנגד להיות מודעים למגבלות הגוף ולא לאמץ אותו יותר מדי. כמו כן, חשוב לזכור כי שיקום ויסטיבולרי הוא תהליך ארוך ומאמץ, ולכן חשוב להיות סבלני ולהתמיד כדי להשיג את התוצאות הרצויות.